فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با تأکید بر اهمیت نقش آموزشوپرورش در تربیت نیروی انسانی آینده کشور، گفت: آموزشوپرورش مهمترین رکن در شکلگیری سرمایه انسانی کشور است و به همین دلیل باید جایگاه ویژهای در دولت داشته باشد؛ این وزارتخانه بزرگترین دستگاه دولتی محسوب میشود و بار سنگینی از مسئولیتها را بر دوش دارد با این حال، متأسفانه هنوز به جایگاه اصلی و واقعی خود در ساختار کلان تصمیمگیریهای کشور دست نیافته و این مسئله موجب بروز ضعفهای ساختاری، انسانی و مدیریتی در این حوزه شده است.
وی افزود: از نتایج این ضعفها میتوان به افت کیفیت آموزشی در مدارس، از جمله کاهش معدل دانشآموزان، اشاره کرد که نگرانی والدین و معلمان را در پی داشته است و ضروری است که وزارت آموزشوپرورش برنامهای ویژه برای ارتقاء سطح آموزشی و افزایش معدل دانشآموزان در سطح کشور تدوین و اجرا کند.
لزوم حمایت واقعی از معلمان و فرهنگیان، بهویژه مادران فرهنگی
محمدبیگی با اشاره به وضعیت مادران فرهنگی، ادامه داد: اکنون بیش از ۶۰ درصد فرهنگیان ما مادرانی هستند که فرزندان خردسال، بهویژه زیر دو سال، دارند بر اساس اعلام آموزشوپرورش، این افراد تنها در صورت داشتن امتیاز بالا میتوانند برای انتقال دائم اقدام کنند و در غیر این صورت، انتقالهای اضطراری مانند دوران شیردهی با مشکل مواجه است و این روند برخلاف قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است؛ در این قانون انواع تسهیلات برای مادران شاغل در نظر گرفته شده و از وزیر آموزشوپرورش انتظار میرود که بهطور کامل این قانون را اجرا کند.
رتبهبندی معلمان، هنوز با جایگاه واقعی فاصله دارد
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم در ادامه با اشاره به موضوع رتبهبندی معلمان یادآور شد: هرچند اجرای رتبهبندی تا حدی توانسته شأن و منزلت معلمان را ارتقاء دهد اما هنوز با جایگاه واقعی آنها فاصله زیادی دارد و باید این طرح تقویت شود تا شاهد اثرگذاری آن در بهبود نظام آموزشی باشیم.
وی با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین افزود: با وجود پیگیریهای متعدد از مجلس و جلسات مکرر با وزرای مختلف آموزشوپرورش، اجرای سند تحول عملاً بر زمین مانده و هنوز تحقق نیافته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمرنگ شدن برخی از آداب شرعی و دینی از جمله حجاب، عفاف و نماز در مدارس نگرانکننده است و انتظار میرود وزیر آموزشوپرورش به این مسائل توجه ویژهای داشته باشد، چرا که اقامه نماز در مدارس نقش تربیتی بسیار مؤثری در پرورش نسل سالم ایفا میکند.
وی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی در آموزشوپرورش گفت: در برخی مناطق، کمبود معلم بهشدت احساس میشود و درصد زیادی از نیروها به صورت حقالتدریس مشغول به فعالیت هستند که وضعیت ناپایداری ایجاد کرده است و همچنین وضعیت نهضت سوادآموزی از نظر نیروی انسانی نابسامان است و همین امر موجب ترک تحصیل برخی افراد شده است. باید این روند اصلاح شود.
بیتوجهی به تربیت، ضعف در محتوای درسی و توسعه ناکافی آموزشهای مهارتی
محمدبیگی در ادامه افزود: بودجه حوزه پرورشی، توجه به معلمان پرورشی و اهمیت زنگ پرورشی باید مورد توجه قرار گیرد؛ متأسفانه شاهد بیتوجهی به این حوزه هستیم و از سوی دیگر، حجم بالای مطالب درسی با کاربرد پایین موجب نارضایتی شده است و باید متون درسی پالایش شده و با نیازهای واقعی جامعه تطبیق پیدا کنند؛ توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی نیز بسیار ضروری است و نظام خشک آموزشی فعلی باید بازنگری شود.
نماینده مردم قزوین با اشاره به وضعیت مدارس این استان گفت: در استان قزوین ۴۰۰ مدرسه مورد نیاز است که دستکم ۱۰۰ مدرسه باید به فوریت تخریب و بازسازی شوند و پایین بودن سرانه تعمیر و تجهیز مدارس و فضای آموزشی در استان بهوضوح محسوس است و این مسئله موجب مشکلاتی برای دانشآموزان و خانوادهها شده است.
عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: بدهی مدارس به شهرداریها و سازمان اوقاف همچنان حل نشده و نیازمند پیگیری جدی وزارت آموزشوپرورش است.
کیفیت آموزش، قربانی روابط سیاسی
وی یادآور شد: مهمترین خواسته ما از وزیر آموزشوپرورش،تغییر نگاههای سیاسی و حزبی است؛ وقتی رهبر معظم انقلاب از "اتحاد مقدس" سخن میگویند یعنی همه طرفها باید به انسجام پایبند باشند و ما وفاق یکطرفه نداریم؛ متأسفانه شاهد برخوردهای سیاسی با نیروهای خدوم و باتجربه در آموزشوپرورش هستیم که این مسئله باعث کنار گذاشته شدن شایستهسالاری شده است و در برخی مناطق و نواحی، مدیرانی منصوب شدهاند که فاقد تجربه کافی هستند یا ضعف عملکرد دارند و نمیتوانند اهداف آموزشی را بهخوبی محقق سازند./
پایان پیام
نظر شما